Príbeh SIKO

MYSLI NA DRUHÉHO V RADE 
alebo PRÍBEH VZNIKU SPOLOČNOSTI SIKO KÚPEĽNE ako ho vidia tí, ktorí mali možnosť sledovať naplnenie „českého sna“. 

Aj v našich zemepisných šírkach sa dá vybudovať úspešná firma bez korupcie, dotácií, krádeží, podrazov či komunistickej minulosti a pevných vzťahov z tých čias. Verte alebo nie, je to možné. Tento zdanlivý zázrak sa podaril  žene, obyčajnej matke troch detí z malých juhočeských Čimelíc, ktorá sa po revolúcii rozhodla, že začne podnikať. Nebolo to ľahké, niekedy to aj bolelo, ale dnes už Jaroslava Valová môže povedať, že ten boj stál za to. Na zelenej lúke vybudovala firmu SIKO, najväčšieho predajcu kúpeľňového vybavenia v Česku, ktorá sa stále úspešne rozrastá.

Na prvý pohľad sa tento príbeh môže zdať fádny. Je o odvahe, energii, nezdolnosti a sile jednej českej rodiny. Uznajte však, že to nie je málo. Keď sa v roku 1991 Jaroslava Valová rozhodla, že bude podnikať, mala 44 rokov. Mnohí susedia v Čimeliciach si ťukali na čelo. Nezdalo sa veľmi reálne, že by sa v tej džungli po novembri 1989 mohla presadiť. Tým skôr, že sa na odporúčanie svojho známeho pustila do odvetvia, ktoré bolo dovtedy pre ňu úplne cudzie. Onedlho sa však ukázalo, že bolo veľmi perspektívne. 

Ako až z Prahy chodili pre kúpeľne do Čimelíc

Stavebné Izolácie, Keramika a Obklady, z prvých písmen týchto slov vytvorili manželia Valovci názov svojej firmy. Firma SIKO nakoniec stavebné izolácie nepredávala, ale názov sa aj tak uchytil, rovnako ako celá firma. Samozrejme, nebolo to zadarmo.

Najprv financie. Na začiatok podnikania padli všetky rodinné úspory, vrátane vkladných knižiek detí, na ktorých mali úspory z letných brigád a príspevky od starých rodičov. Valovci sa jednoducho rozhodli skočiť do biznisu po hlave. Každá koruna skončila u sprostredkovateľa, od ktorého za predražené ceny získali prvé zásoby obkladačiek. V tom momente však manželia pochopili, že sa musia dostať priamo k výrobcom, inak ich obchod nebude napredovať. Tam si vyberú, čo od nich ľudia chcú a podstatne ušetria. Kto však vtedy nebol napojený na bývalé komunistické siete vzťahov, tomu sa o tom mohlo akurát snívať.

Napriek tomu to Valovci skúsili. Vyrážali priamo do podnikových predajní výrobcov a sami si tovar vozili do Čimelíc. Jaroslava sa starala o predaj a účtovníctvo, a keby mal deň viac ako 24 hodín, určite by ich rada využila. Výsledok sa logicky dostavil. Zákazníci si zážitok z malej, 40 m2 predajne SIKO, kde sa o nich so záujmom starali, nenechali pre seba. Zakrátko sa tu bežne začali zastavovať ľudia, ktorí cestovali z Prahy na víkendy do južných Čiech. Neskôr sem chodili už cielene. Táto skutočnosť už veľkých výrobcov kúpeľňového tovaru nemohla nechať chladnými, a preto zaradili SIKO medzi svojich stálych odberateľov.

prvni-prodejna-siko-1200-min.jpg
trabant-pribeh.jpg

Ako Valovci cestovali trabantom na Balaton

„Určite musela niečo zdediť,“ možno poznamenala na adresu Jaroslavy Valovej väčšina z vás, ktorých jej príbeh zaujal. A majú pravdu. Zdedila. Po svojom otcovi má v sebe neuveriteľnú pracovitosť a tuhý koreň. On bol nadšený Masarykovec a v tridsiatych rokoch minulého storočia pracoval ako vedúci záhradník kniežaťa Schwarzenberga na panstve v Čimeliciach. Ako samouk sa naučil nemecky a naučil sa hrať na niekoľkých hudobných nástrojoch. Pôsobil ako náčelník v spolku Sokol a režíroval miestnych divadelných ochotníkov. Filozofiu „Urobiť všetko čo najlepšie“ potom vštiepil aj svojim trom dcéram.  Evidentne to  nebolo až také  ťažké, dámy totiž mali aktivitu v krvi.

Dcéra Ludmila Polesná (1934) získala v šesťdesiatych rokoch neuveriteľných šesť titulov majsterky sveta na divokej vode. Škoda, že to vtedy ešte nebola olympijská disciplína. Dohromady viac ako šesťdesiat medailí zo svetových a republikových majstrovstiev sa stalo inšpiráciou pre knihu s názvom „Hranaté medaily“. Aj dcéra Jana (1933) sa dočkala ocenenia, je čestnou občiankou Dobříše. Okrem toho lyžuje, cvičí v Sokolovi a so svojou cestovnou kanceláriou organizuje zájazdy.

Zleva: Tomáš, Víťa, Jana s milovaným trabantemPríbeh najmladšej Jaroslavy (1947) tak možno ani nikoho neprekvapí. Bavil ju samozrejme aj šport, ale vavríny sa rozhodla zbierať inde. Začalo to červeným diplomom na vysokej škole, ktorý si zo štúdií odniesli s manželom Vítězslavom Valom obaja. Potom síce chvíľu žili v duchu doby,  nevybočovali, priviedli na svet tri deti, pracovali, žili skromne a cestovali trabantom na Balaton stanovať. O pár rokov ich ale podnikavosť jednoducho nenechala spať. Dvaja poľnohospodárski ekonómovia si začali privyrábať rýchlením narcisov, predajom skalničiek, chovom oviec alebo predajom ovocia. Popritom očakávali pád komunizmu. 

Ako sa dá úspešná firma naštartovať  z obývačky

Zakrátko nemal manžel Vítězslav inú možnosť, ako opustiť civilné zamestnanie aj funkciu starostu v Čimeliciach a naplno sa zapojiť do podnikania. Jazdil s nákladným autom pre tovar, pracoval v sklade i v administratíve. Ani syn Tomáš sa práci nevyhýbal, a už pri štúdiu gymnázia, neskôr aj vysokej školy, dostal slušnú školu života. Predával, fakturoval, rokoval so zákazníkmi a ako hádam každý z rodiny pracoval aj v sklade. Dcéra Jana, vtedy žiačka základnej školy, pomáhala v predajni a zvládala už aj časť účtovníctva. A aby bola rodina kompletne využitá, po roku podnikania sa do firmy zapojili aj príbuzní z Kralíc pri Brne, kde vznikla v roku 1992 druhá predajňa SIKO.

Dôležitý impulz však firma SIKO dostala vtedy, keď sa po dvoch rokoch vrátil z Ameriky najstarší syn Víťa. Za oceánom si vysníval, ako tu naštartuje veľký franšízový reťazec. V obývačke pri prvej káve po príchode oboznámil so svojimi plánmi matku a začal konať. Odštartoval pobočkovú expanziu, do ktorej priberal ďalších členov rodiny a svojich priateľov. S budúcim svokrom brata Tomáša otvoril predajňu v Tábore, s kamarátom zo strednej školy vybudovali pobočku vo Vodňanoch, a tak to išlo ďalej a ďalej... Spoločnosť SIKO prežívala prvý naozajstný boom.

Zatiaľ čo Víťa dobýval územia, jeho dôsledná mama vytvorila zásady na vystavenie tovaru tak, aby čo najviac zjednodušila otváranie ďalších pobočiek. V týchto dňoch a mesiacoch drela rodina s prvými zamestnancami naplno. Dve predajne sa stali minulosťou, v priebehu dvoch rokov ich SIKO malo už jedenásť. Okrem vlastných sa otvorili aj partnerské predajne, ktoré pri zdokonaľovaní konceptu predaja umožnili rodine využiť nielen vlastné skúsenosti, ale aj skúsenosti obchodných partnerov, vtedy veľkoobchodných odberateľov tovaru zo Sika. 

undefined
undefined

Ako deti zachránili mamu aj firmu

Keď sa zdalo, že rozlet firmy  nemôže nič zastaviť, nastali najhoršie dni celej jej histórie. Hádam nie je hanbou napísať, že celý rok 1995 bol skutočným očistcom. Expanzia pokračovala za cenu veľkého zadlženia vybudovaním veľkoobchodnej základne v Čimeliciach s celkovou plochou 3 000 m2. Záťaž celej rodiny bola ohromná a úspech si vybral prvú veľkú daň vo forme rozvodu s manželom Vítězslavom. Jaroslava sa musela vyrovnať s ťažkou rodinnou situáciou a s obavami, ako s dospievajúcimi deťmi ustáť rozbehnuté podnikanie a splatiť riskantný úver vo výške 22 miliónov. Na takéto chvíle nie je žiadna žena nikdy dopredu pripravená, ani vtedy, keď má za sebou ostrý podnikateľský boj. Jaroslava ale nemala  na výber. Obchod bol rozbehnutý a pôžičku by za ňu nikto nesplatil. Našťastie láska, ktorú po celé roky dávala svojim deťom, sa jej v týchto ťažkých chvíľach vrátila. Dospievajúci potomkovia a celý zvyšok rodiny ju podržali, dokonca za cenu osobných obetí. 

Syn Tomáš prerušil inžinierske štúdiá, ku ktorým sa už nevrátil, a namiesto toho sa začal naplno venovať firme. Bol to práve on, na ktorom vtedy spočívalo podstatné bremeno podnikania. Dcéra Jana a sestra Jana ako správne ženy poskytli Jaroslave oporu po ľudskej stránke, synovia zavčasu pochopili, že svojej mame najviac pomôžu, keď udržia pri živote firmu.

Nebolo to jednoduché, ale o nejaký čas Jaroslava dokázala pozbierať sily a vrhla sa do ďalšieho rozvoja firmy. Prijímali sa zamestnanci, zväčšovali sa obchody, darilo sa splácať úver. Prišlo rozhodnutie expandovať do prvého krajského mesta a pokračovať do ďalších. S podporou a nadšením syna Víťu si Jaroslava vzala ešte vyššiu pôžičku a kúpila brniansky areál po bývalom Technomaxe. Otvorenie partnerských predajní v ďalších krajských mestách – v Ostrave a Českých Budějoviciach –  bolo len otázkou času.

Ako „Megapredajňa“ kúpeľní oslnila Prahu

Hneď po otvorení sa okamžite stala vlajkovou loďou SIKO. Niektorí novinári ju hneď na mieste pri otvorení prekrstili na „mega-predajňu“ kúpeľní, a to jej aj zostalo. Pre rodinu Valových a samotnú Jaroslavu to bol veľký deň. Rok po vstupe do nového milénia sa konečne mohli pochváliť, že pokorili Prahu, a to hneď jedným z najväčších showroomov, aký kedy Pražania videli. Predajňa v mestskej časti Černý Most mala taký úspech, že sa podľa jej interiéru a štýlu fungovania inšpirovali všetky ďalšie, vrátane partnerských.

V nasledujúcich mesiacoch a rokoch prišli tieto skúsenosti vhod. Ďalšie krajské mestá, ďalšie investície. Teraz po prvýkrát aj v obchodných centrách v Prahe - Průhoniciach, v Zlíne a v brnianskom Avione. Jaroslava chcela mať aj tam všetko pod kontrolou, aby predajne splňovali jej predstavu ideálneho miesta pre zákazníkov. Cestovala teda po celej krajine, aby všetko dopadlo presne podľa jej predstáv. 

Možno aj preto sa našli miesta, kde sa z ničoho nič prestalo dariť a niekoľko partnerských predajní  sa muselo zatvoriť. Rodina sa vtedy rozhodla, že si musia dôsledne rozdeliť právomoci. Bolo jasné, že už v žiadnom prípade nie je v silách Jaroslavy byť pri všetkom.

Synovia prevzali obchodnú politiku a ich mama sa okrem vytvárania konceptu maloobchodných predajní mohla zamerať na zdravú ekonomiku a marketing firmy. Nastal ďalší dôležitý deň. Niekomu sa možno prvé vydanie katalógu nebude zdať ako vzrušujúca udalosť hodná komentovania, ale SIKO už od tejto chvíle nikdy nebolo a nebude rovnaké. Vytvorením najkomplexnejšieho katalógu v segmente si otvorilo možnosť osloviť tisícky zákazníkov a ukázať im všetky novinky alebo napríklad významné zľavy pekne prehľadne na jednom mieste. Onedlho sa  firma v katalógu mohla pochváliť vlastnými produktmi. Syn Víťa sa nechal inšpirovať zahraničnými veľtrhmi, zostavil tím produktových manažérov a tí sa okamžite pustili do vývoja vlastného sortimentu.

megaprodejna.jpg
undefined

Aká je to fuška byť na Slovensku jednotkou

Jedenásť predajní SIKO, ktoré pokrývajú všetky slovenské regióny, to je slovenská súčasnosť. Manažment  spoločnosti si dal dosť smelý plán - etablovať sa  v zemi na východ od Česka. To, čo začalo v roku v 2010 v hlavnom meste Bratislave, zatiaľ funguje skvele, a Slováci rovnako ako Česi oceňujú všetky výhody firmy z Čimelíc. 

Ako SIKO pracuje so známou architektkou

Eva Jiřičná. Toto meno má vo svete uznávaných architektov nenapodobiteľný zvuk. Dáma, ktorá je známa predovšetkým vďaka interiérom londýnskych a newyorských obchodov a butikov. Široká verejnosť ju spojuje aj so skutočnosťou, že ako mladá začínajúca architektka v Anglicku bola partnerkou architekta Jana Kaplického. Práve táto žena je spojená s najočakávanejším projektom histórie SIKO. V Prahe na Zličíne stojí vlajková loď SIKO - doteraz najväčší showroom, v akom kedy firma pôsobila.

A čo ďalšie plány do budúcnosti? Firma SIKO, jej majiteľka Jaroslava a celá rodina majú jednoznačnú chuť ďalej pokračovať vo svojom úspešnom podnikaní a stále pri tom ctiť svoje hlavné zásady. Rozširovanie v Česku a na Slovensku je samozrejmosťou, uvažuje sa  o možnostiach pôsobiť aj inde. Expanzia sa  týka aj rozšírenia sortimentu mimo oblasti kúpeľní. Od roku 2012 sa v Česku úspešne rozbehol projekt predaja kuchýň. SIKO tak svojim zákazníkom ponúka jedinečnú možnosť vybrať si kúpeľňu a kuchyňu "pod jednou strechou". Tým ale rozširovanie sortimentu nekončí, postupne sa pridáva kúpeľňový nábytok, zrkadlá a umývadlá na mieru, interiérové dvere a ďalšie.

Ako sa u nás v Siku zákazníci cítia, je pre nás veľmi dôležité. So zapálením neustále hľadáme nové a nové cesty, ako byť zas o kúsok lepší. Meníme sa. Modernizujeme, inovujeme obchodný koncept našich predajní a tým aj zákaznícky prístup. Využívame najnovšie pohľady na psychológiu zákazníckeho rozhodovania. Nové SIKO showroomy sme vybudovali v koncepte podľa teórie fungovania hemisfér ľudského mozgu.

S tímom našich dizajnérov navrhujeme pre našich zákazníkov štýlové riešenia kúpeľní a kuchýň. Chceme tak zjednodušiť zákazníkom orientáciu v rozsiahlom výbere tovaru, zamedziť rozhodovacej paralýze a uľahčiť im tak rozhodovanie. Prinášame v zásade jednoduché, rýchle a dokonalé funkčné riešenia.

SIKO stále viac smeruje do digitálneho sveta. Transformujeme náš biznis z tradičného, čisto kamenného predajcu, bližšie k e-commerce a komplexnému omnichannel riešeniu. Budujeme "nový retail". Úzko prepájame svet offline a online s technológiami. Náš on-line predaj kúpeľňového sortimentu dnes tvorí už viac ako 20% z maloobchodných tržieb a ďalej výrazne rastie, navyše, pri štvrtine nášho tovaru sa ceny menia každý deň automaticky, podľa pohybov cien na internete. Implementovali sme CRM riešenia vo všetkých bodoch kontaktu so zákazníkom. Vybudovali sme zákaznícke centrum v Čechách a na Slovensku, nasadili sme nové hodnotenie zákazníckej spokojnosti cez NPS aj v offline.

undefined
undefined

Ako SIKO pomohlo slovenskému nápadu, ktorý má ambíciu naucit svet šetrit vodou

S rastom spoločnosti rástlo aj uvedomenie si, aký veľký vplyv majú produkty, ktoré SIKO ponúka, na životné prostredie, predovšetkým na spotrebu vody. Spoločnosť predáva milióny vodovodných batérií a státisíce toaliet. Ohľaduplnosť k životnému prostrediu, a predovšetkým šetrné zaobchádzanie s vodou sa stalo tiež súčasťou jej podnikateľskej filozofie. Voda je najcennejšou komoditou súčasnosti a cieľom je chrániť túto vzácnu tekutinu a priniesť ju zákazníkom v najlepšej kvalite. Preto SIKO neustále pokračuje vo vyhľadávaní úsporných výrobkov v ponuke dodávateľov a zákazníkov na ne vytrvalo upozorňuje.

Zlom nastal v januári 2018. Vtedy nás oslovil František Pancurák, Slovák s inovatívnymi nápadmi, z firmy Swiss Aqua Technologies (SAT) s jeho vtedajšími firemnými spoločníkmi z rôznych kútov sveta. Už pri prvých schôdzkach sa zdalo, že pôjde o skrytý poklad v podobe surového, neobrúseného diamantu s úžasnou schopnosťou nachádzať nové riešenia pálčivých problémov. Potenciál, ktorý v ňom videli, bol obrovský. Cieľom firmy Swiss Aqua Technologies totiž bolo (a stále je) vyrábať produkty, ktoré dobre hospodária práve s vodou, tou najcennejšou tekutinou. Nasledovalo ale zložité rozhodovanie, či do investície, presahujúcej spočiatku 50 a neskôr až 150 miliónov, naozaj ísť. Tomáš Vala, terajší generálny riaditeľ, celému projektu veľmi veril a videl v ňom obrovskú šancu. Rodinná rada nakoniec jeho sen podporila, hoci Tomášovo nadšenie spočiatku úplne nezdieľala..

Hor sa do sveta

Firma Swiss Aqua Technologies so sloganom Let the water flow sa bez elektriny a bez chémie snaží upravovať a šetriť vodu. Spoločne so Sikom sa podarilo získať mnoho svetových patentov. V súčasnej ponuke majú 4 typy výrobkov a už teraz sa pracuje na vývoji druhej a tretej generácie každého z nich. Vývoj síce potrvá roky, ale už ich nič nezastaví na ceste za snom, že v roku 2030 bude každé druhé WC predané vo vyspelom svete, obsahovať ich patentovanú technológiu, a tak zachránia veľa pitnej vody. Už v roku 2021 dosahujú obrat stoviek miliónov a dodávajú do 50 krajín z celého sveta, z ktorých medzi tie najexotickejšie patrí rozhodne Čína, India, Austrália alebo Brazília.

Nové príbehy, základné hodnoty zostávajú

Príbeh Jaroslavy a jej rodiny sa zdá byť takmer rozprávkový. Splnenie tohto "českého sna" však nebolo dielom kúziel, ale neutíchajúcej vôle a tvrdej driny všetkých, ktorí sa na rozvoji SIKO podieľali. Jaroslava a jej deti mali obrovské šťastie a stretli sa s množstvom lojálnych a kvalitných spolupracovníkov, bez ktorých by príbeh SIKO nikdy nevyrástol do podoby, v ktorej je dnes.

Preto všetkým, ktorí boli a sú stále ochotní dávať vo svojom úsilí a kreativite niečo hodnotné navyše, patrí zaslúžená vďaka a ocenenie. Všetci takí ľudia, či už pracujú na akejkoľvek pozícii, sú dôležitými členmi SIKO rodiny. A rovnako tak do nej budú vždy privítaní aj noví spolupracovníci, ktorí svojimi schopnosťami, nadšením a lojalitou prispejú k ďalšiemu rozvoju, ako to bolo napríklad pri firme Swiss Aqua Technologies. Aj napriek úspechu na tuzemskom a aj zahraničnom trhu zostáva SIKO v majetku rodiny, ktorá ju aj riadi. Syn Tomáš je generálny riaditeľ, syn Víťa je predseda predstavenstva a dcéra Jana je členka dozornej rady a spravuje rodinnú kanceláriu.

SIKO KÚPEĽNE A KUCHYNE je RODINNÁ FIRMA a na tom si zakladá. Jej firemná kultúra stojí na silných hodnotách, ktoré sú unikátne. A ovplyvňujú všetko, čo v Siku robia. SIKO hodnoty tvorili majitelia desiatky rokov a skutočne ich prežili. Tou najzásadnejšou hodnotou je: "Mysli na druhého v rade". Čiže rob všetko tak, aby sa na tvoju prácu mohol každý spoľahnúť a bezchybne na ňu nadviazať.

Aké je posolstvo majiteľov k SIKO HODNOTÁM?  Vypočujte si videá.

#InspirujemeVsetkymCoRobime